يکشنبه 09 ارديبهشت 1403
در صورتی که یکی از نمایندگان فروش نیوشا رو می شناسید، برای خرید محصول به وی مراجعه نمایید. برای یافتن نمایندگان فروش، به شبکه های اجتماعی مراجعه نموده و هشتگ نیوشا را سرچ نمایید. در صورت عدم توانایی یافتن نماینده فروش، فرم بالا را تکمیل نمایید.
انتخاب تصویر

استعلام امتیاز

نمایش امتیاز

جمع امتیازات

امتیاز سفارش:
0
امتیاز کل مشتری:
0

جوایز قابل انتخاب

شیوه‌های کسب امتیاز
هر 250 هزار ریال
1 امتیاز
  • این امتیاز صرفا برای استفاده مشتریان وفادار بوده و به ازای ثبت سفارش برای مشتریان محاسبه می گردد.
  • بعد از هر سفارشی که نماینده فروش برای مشتری ثبت می کند، از طریق پیامک امتیاز حاصل از سفارش جدید و امتیاز کل اعلام خواهد شد.
  • معیار شناسایی مشتری وفادار و دریافت امتیاز در این باشگاه (آدرس) می باشد.

روغن کدو طبی و تاثیرات شگفت‌انگیز آن بر سلامتی و زیبایی: آشنایی با 6 خاصیت + راهنمایی جامع از گیاه‌شناسی تا عوارض جانبی برای استفاده امن

تخمه کدو طبی نیوشا

نام تجاری گیاه:

Hulless Seed Pumpkin

نام علمی گیاه:

Cucurbita pepo var. Styriaca cv. Pepo

تاریخچه و گیاهشناسی:

جنس  Cucurbitaشامل 5 گونه‌ی maxima، pepo، moschata، ficifolia و turbaniformis است. (1) در حال حاضر گونه‌های مختلف کدو به‌طور گسترده در بسیاری از نواحی دنیا با آب و هوای معتدل و گرم‌تر پرورش داده می‌‌شود. (2)C. pepo  گونه‌ای بومی آمریکای شمالی است و چندین هزار سال است که در آنجا کشت می‌شود. این گونه گسترده‌ترین تنوع را، به‌ویژه با توجه به ویژگی‌های میوه، نشان می‌دهد. (1)

کدو گونه Pepo و واریته‌ی استایریاکا (styriaca)، معروف به کدو طبی یا کدو تخم کاغذی، گیاهی یک‌ساله از خانواده کدوئیان (Cucurbitaceae) است (3) که توسط یک جهش طبیعی تصادفی بوجود آمده است و منجر به ایجاد یک پوسته خارجی بسیار نازک (دانه‌های بدون پوسته) شده که تولید روغن کدو را بسیار تسهیل می‌کند و همچنین منجر به رنگ سبز تیره آن شده است. (4)

کدو طبی یا کدو تخم کاغذی به‌طور گسترده در مناطق جنوبی اتریش (استان استیریا) و مناطق مجاور در اسلوونی و مجارستان رشد می‌کند. (1)

کدو طبی از زمان‌های قدیم برای مصارف دارویی و خوراکی (به عنوان یک سبزی) مورد استفاده قرار می‌گرفته است اما در دهه‌های اخیر فقط به عنوان یک گیاه دارویی ارزشمند و برای اهداف درمانی کشت می‌شود. (3) تخمه کدو تازه و خشک شده بخش دارویی این گیاه است.

کدو طبی، گیاهی به طول 3 تا 8 متر است. ساقه آن دارای شیارهای طولی و خارهای کرکدار است. برگ‌ها متناوب، بسیار بزرگ و زبر، دمبرگ‌دار با 5 تا 7 لوب هستند. گل‌های آن زرد و بسیار بزرگ هستند. گل‌های نر دمگل بلندتری دارند. میوه کدو طبی بسیار بزرگ و دارای تخمه‌های فراوان است. گوشت میوه فیبری، زرد-نارنجی تا سفید است. تخمه‌های کدو طبی به طول 7 تا 15 میلی‌متر، باریک، پهن یا بیضی کشیده هستند. طعم تخمه کدو تا حدودی شبیه بادام است. (5)

بخش‌های خوراکی گیاه کدو شامل میوه، گل و دانه (تخمه) است. این گیاه برای کاربردهای زینتی هم پرورش داده می‌شود. (6)

دانستنی های کشاورزی

گیاهشناسی و نحوه زراعت (کاشت، داشت، برداشت) کدو طبی

خواص کدو طبی:

خواص کدو طبی:

مواد موثره و ارزش تغذیه ای کدو طبی

از تخمه کدو تقریباً 50 درصد روغن استحصال می‌شود. (14) روغن کدو سرشار از فیتواسترول‌ها، اسیدهای چرب، اسکوآلن و توکوفرول‌ها است. (7)

اگرچه عمدتاً اسیدهای چرب لینولئیک اسید و اولئیک اسید و توکوفرول ساختار آن را تشکیل می‌دهند، اما احتمالاً ماده مؤثره آن ترکیبات دلتا(7)استرول‌ها (آوناسترول، اسپیناسترول) و دلتا(5)-استرول‌ها (سیتوسترول، استیگما‌سترول) است.

حدوداً 98 درصد از کل اسیدهای چرب موجود در روغن کدو را 4 اسید چرب لینولئیک اسید (امگا 6)، اولئیک اسید (امگا 9)، پالمیتیک اسید و استئاریک اسید شامل می‌شوند. (14)

enlightenedسالیان سال از تخمه کدو تفت داده و نمکی به عنوان یک میان وعده استفاده می‌کردند. اما تخمه کدو به دلیل داشتن روغن بسیار زیاد، به عنوان دانه‌های روغنی نیز شناخته می‌شوند. (6)

enlightenedروغن کدو به عنوان روغن سالاد در جنوب اتریش و مناطق مجاور در اسلوونی و مجارستان استفاده می‌شود. (1)

enlightenedروغن کدو طبی به دلیل رنگ سبز تیره و تشکیل‌ کف، برای پخت و پز مناسب نمی‌باشد. همچنین ممکن است بوی روغن در حین پخت‌ و پز نامطبوع شود.

enlightenedبرای کمک به کاهش بروز مشکلات مجاری ادراری مرتبط با هایپرپلازی (بزرگی) خوش‌خیم پروستات (BPH)، توصیه می‌شود این محصول را در رژیم غذایی روزانه‌تان بگنجانبد و همراه با سالاد یا غذا میل نمایید. توصیه می‌شود در کنار مصرف این محصول از چای گزنه و برگ زیتون نیوشا هم استفاده نمایید. گزنه نیز به کاهش بروز مشکلات مجاری ادراری مرتبط با BPH کمک می‌کند. 

روغن کدو طبی: روزانه یک قاشق چایخوری (3 تا 5 میلی‌لیتر) به صورت مستقیم و یا همراه با غذا، سالاد و نوشیدنی میل کنید.

بهترین زمان استفاده از روغن کدو به نیازها و ترجیحات خاص مصرف‌کننده مانند پخت‌و‌پز، مکمل غذایی، مراقبت از پوست، مراقبت از مو، رایحه‌درمانی (آروماتراپی) و ماساژ بستگی دارد.

عوارض جانبی و واکنش های حساسیت زا

مصرف خوراکی

مصرف روغن کدو برای بسیاری از افراد در مقادیر معمول غذایی احتمالاً ایمن است. همچنین مصرف خوراکی روغن کدو در مقادیر دارویی، ایمن به نظر می‌رسد. محصولات کدو طبی در موارد نادر ممکن است باعث ناراحتی معده، اسهال و حالت تهوع شوند. (15)

مصرف موضعی

در حال حاضر اطلاعات معتبر کافی برای دانستن اینکه آیا روغن کدو ایمن هست یا چه عوارض جانبی ممکن است داشته باشد، وجود ندارد. (15)

بنابراین، بهتر است که قبل از استفاده از روغن کدو، حساسیت به آن را بررسی کنید. یک راه آسان برای انجام این کار، آزمون حساسیت پوست (پچ تست) است. مقداری از این روغن طبیعی را روی ساعد خود بمالید و چند ساعت صبر کنید. در صورت مشاهده هرگونه عوارض جانبی مانند قرمزی، تورم، خارش، بثورات، التهاب یا احساس سوزش از مصرف آن پرهیز کنید.

بارداری و شیردهی

اطلاعات معتبر کافی برای دانستن اینکه آیا استفاده از روغن کدو در دوران بارداری یا شیردهی بی‌خطر است یا خیر وجود ندارد. قبل از مصرف، درباره‌ی فواید یا خطرات مصرف روغن کدو در این دوران با پزشک خود مشورت کنید.

کودکان

قبل از مصرف خوراکی یا موضعی از روغن تحمه کدو برای کودکان حتماً با پزشک متخصص اطفال مشورت کنید.

واکنش های حساسیت زا

روغن کدو ممکن است باعث ایجاد خارش، بثورات و واکنش‌های آلرژی‌زا در برخی افراد شود. در صورت بروز واکنش های آلرژیک به دنبال مصرف این محصول، مصرف را بلافاصله قطع و با پزشک مشورت نمایید. (15)

واکنش های حساسیت زا: به طور کلی، هر فرد ممکن است نسبت به گیاهان و ادویه‌های خاصی حساسیت داشته باشد که این حساسیت باید در درجه اول توسط خود فرد و در درجه دوم توسط پزشک تشخیص داده شود. البته این واکنش‌های آلرژیک عوارض جانبی مزمن یا حاد ایجاد نمی‌کنند و بعد از شناسایی گیاه حساسیت‌زا و قطع مصرف آن‌، عوارض ناشی از آلرژی برطرف خواهد شد.

هیچ شرکت یا هیچ محصولی نمی‌تواند از واکنش‌های آلرژیک بدن‌های مختلف از پیش آگاهی داشته باشد. ناسازگاری بدن با یک یا چند گیاه خاص هر چند به ندرت پیش می‌آید اما به هر حال ممکن است مصرف کنندگانی با آن مواجه شوند.

تداخل دارویی

 مصرف روغن کدو طبی ممکن است سرعت دفع لیتیوم از بدن را کاهش دهد که می‌تواند مقدار لیتیوم بدن را افزایش دهد و منجر به عوارض جانبی جدی شود. در صورتی که داروی لیتیوم مصرف می‌کنید، پیش از مصرف این روغن با پزشکتان مشورت کنید؛ ممکن است لازم باشد دوز لیتیوم مصرفیتان تغییر کند. (15)

کاربرد در طب قدیم

کاربرد در طب قدیم

در طب سنتی از تخمه کدو برای درمان التهاب کلیه، از بین بردن کرم‌ها و انگل‌های روده‌ای به‌ویژه کرم نواری و بهبود زخم استفاده می‌شود. (5)

برخی سوالات متداول درباره کدو طبی

روغن کدو حاوی مواد مغذی مانند اسیدهای چرب امگا-6 و امگا-9، فیتواسترول‌ها و توکوفرول‌ها (ویتامین E) است. این مواد ممکن است به عنوان ضد التهاب و آنتی‌اکسیدان عمل کنند، که می‌تواند در کاهش التهاب و بهبود علائم مرتبط با BPH مؤثر باشد.

روغن کدو حاوی مواد مغذی و ترکیبات مختلفی مانند اسیدهای چرب، ویتامین E و فیتواسترول‌ها است که ممکن است به حفظ یا بهبود سلامتی موهای شما کمک کند. حضور آنتی‌اکسیدان‌ها، به ویژه ویتامین E، در روغن کدو ممکن است به حفاظت از موها و پوست سر در برابر آسیب ناشی از رادیکال‌های آزاد کمک کند. این روغن برای ریزش مو مفید است، به خصوص در ارتباط با شرایطی مانند ریزش موی آندروژنیک (آلوپسیا اندروژنتیک).

می‌توانید مقدار کمی از روغن کدو را مستقیماً کف سر و موهایتان بزنید یا آن را به ماسک‌های مو خود اضافه کنید.

yes برای جلوگیری از بروز هرگونه واکنش نامطلوب یا حساسیت‌زا، قبل از مصرف روغن کدو بر روی سر، آزمون حساسیت پوست (پچ تست) انجام دهید!

روغن کدو برای افزایش کلاژن‌سازی و جلوگیری از پیری زودرس، ترمیم زخم‌های سوختگی، کاهش التهاب پوست و کنترل علائمی مانند خارش و قرمزی، درمان برخی بیماری‌های پوستی ناشی از التهاب و همچنین حفظ رطوب‌، نرمی و لطافت پوست مفید است. Top of Form

برای استفاده موضعی از روغن کدو، می‌توانید چند قطره روغن را به صورت مستقیم به پوست بزنید و آن را به آرامی ماساژ دهید. همچنین، می‌توانید آن را به عنوان یک روغن حمام یا ماسک صورت استفاده کنید.

yes قبل از استفاده از هر محصولی بر روی پوست، آزمون حساسیت پوست (پچ تست) انجام داده و اطمینان حاصل کنید که هیچ حساسیتی ایجاد نمی‌شود. همچنین، در صورت داشتن مشکلات خاص پوستی یا حساسیت، قبل از مصرف روغن کدو با پزشک پوست مشورت کنید.

روغن کدو منبع غنی از اسیدهای چرب غیراشباع‌ مانند امگا-6 و امگا-9 است. این اسیدهای چرب موجود در روغن کدو می‌توانند به عنوان بخشی از رژیم غذایی کم کالری و سالم برای لاغری مؤثر باشند. با این حال، در حال حاضر مطالعاتی که به طور مستقیم اثر مصرف روغن کدو بر لاغری را بررسی کرده باشند، در دسترس نیست.

1. Gohari Ardabili, A., Farhoosh, R., & Haddad Khodaparas, M. H. (2011). Chemical Composition and Physicochemical Properties of Pumpkin Seeds (Cucurbita pepo Subsp. pepo Var. Styriaka) Grown in Iran. Journal of Agricultural Science and Technology, 13, 1053-1063. Retrieved from https://jast.modares.ac.ir/article-23-9897-en.pdf

2. Al-Okbi, S.Y., Mohamed, D.A., Kandil, E., Ahmed, E.K., & Mohammed, S.E. (2014). Functional ingredients and cardiovascular protective effect of pumpkin seed oils. GRASAS Y ACEITES, 65(1). Retrieved from https://grasasyaceites.revistas.csic.es/index.php/grasasyaceites/article/view/1472/1500

3. Najafi, S., Nazari Nasi, H., Tuncturk, R., Tuncturk, M., Sayyed, R.Z., & Amirnia, R. (2021). Biofertilizer Application Enhances Drought Stress Tolerance and Alters the Antioxidant Enzymes in Medicinal Pumpkin (Cucurbita pepo convar. pepo var. Styriaca). Horticulturae, 7(12), 588. Retrieved from https://www.mdpi.com/2311-7524/7/12/588

4. Darrudi, R., Nazeri, V., Soltani, F., & Shokrpour, M. (2018). Genetic diversity of Cucurbita pepo L. and Cucurbita moschata Duchesne accessions using fruit and seed quantitative traits. Journal of Applied Research on Medicinal and Aromatic Plants, 8, 60-66. Retrieved from https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S2214786117302437

5. PDR for herbal medicines. (2000). 2nd ed. Montvale, NJ: Medical Economics Company

6. Cucurbita pepo. Retrieved from https://www.sciencedirect.com/topics/agricultural-and-biological-sciences/cucurbita-pepo

7. Ramaka, P., & Mahboubi, M. (2019). The beneficial effects of Pumpkin (Cucurbita pepo L.) seed oil for health condition of men. Food Reviews International, 35(2). Retrieved from https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/87559129.2018.1482496?journalCode=lfri20#:~:text=Pumpkin%20seed%20oil%20with%20high,gland%2C%20and%20urinary%20bladder%20diseases.

8. Zuhair, H.A., Abd El-Fattah, A.A., & El-Sayed, M.I. (2000). Pumpkin-seed oil modulates the effect of felodipine and captopril in spontaneously hypertensive rats. Pharmacological Research, 41(5), 555-563. Retrieved from https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/10753555/#:~:text=Natural%20products%20like%20pumpkin%2Dseed,and%20heart%20rate%20of%20spontaneously

9. Gossell-Williams, M., Hyde, C., Hunter, T., Simms-Stewart, D., Fletcher, H., McGrowder, D., & Walters, C.A. (2011). Improvement in HDL cholesterol in postmenopausal women supplemented with pumpkin seed oil: Pilot study. Climacteric, 14(5), 558-564. Retrieved from https://styriangold.ca/wp-content/uploads/2018/07/Pilot-study-on-PSO-suplement-2011.pdf

10. Senera, B., Orhana, I., Ozcelikb, B., Kartalc, M., Aslanc, S., & Ozbilen, G. (2007). Antimicrobial and Antiviral Activities of Two Seed Oil Samples of Cucurbita pepo L. and Their Fatty Acid Analysis. Natural Product Communications, 2(4), 395-398. Retrieved from https://journals.sagepub.com/doi/pdf/10.1177/1934578X0700200409

11. Bardaa, S., Moalla, D., Khedir, S.B., Rebai, T., & Sahnoun, Z. (2016). The evaluation of the healing proprieties of pumpkin and linseed oils on deep second-degree burns in rats. Pharmaceutical Biology, 54(4), 581-587. Retrieved from https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/26186459/#:~:text=Results%3A%20At%20the%20end%20of,the%20control%20group%20(58.38%25).

12. Oliveira, M.L.M., Nunes-Pinheiro, D.C.S., Bezerra, B.M.O., Leite, L.O., Tomé, A.R., & Girão, V.C.G. (2013). Topical Anti-infl ammatory Potential of Pumpkin (Cucurbita pepo L.) Seed Oil on Acute and Chronic Skin Infl ammation in Mice. Acta Scientiae Veterinariae, 41: 1168. Retrieved from https://www.redalyc.org/pdf/2890/289031817074.pdf

13. Bardaa, S., Halima, N.B., Aloui, F., Mansour, R.B., Jabeur, H., Bouaziz. M., & Sahnoun, Z. (2016). Oil from pumpkin (Cucurbita pepo L.) seeds: evaluation of its functional properties on wound healing in rats. Lipids in Health and Disease, 15:73. Retrieved from https://link.springer.com/article/10.1186/s12944-016-0237-0

14. Assessment report on Cucurbita pepo L., semen. Retrieved from https://www.ema.europa.eu/en/documents/herbal-report/final-assessment-report-cucurbita-pepo-l-semen_en.pdf

15. Pumpkin - Uses, Side Effects, and More. WebMD. Retrieved from https://www.webmd.com/vitamins/ai/ingredientmono-810/pumpkin#:~:text=It%20is%20possibly%20safe%20to,discomfort%2C%20diarrhea%2C%20and%20nausea.

منابع

1. Gohari Ardabili, A., Farhoosh, R., & Haddad Khodaparas, M. H. (2011). Chemical Composition and Physicochemical Properties of Pumpkin Seeds (Cucurbita pepo Subsp. pepo Var. Styriaka) Grown in Iran. Journal of Agricultural Science and Technology, 13, 1053-1063. Retrieved from https://jast.modares.ac.ir/article-23-9897-en.pdf

2. Al-Okbi, S.Y., Mohamed, D.A., Kandil, E., Ahmed, E.K., & Mohammed, S.E. (2014). Functional ingredients and cardiovascular protective effect of pumpkin seed oils. GRASAS Y ACEITES, 65(1). Retrieved from https://grasasyaceites.revistas.csic.es/index.php/grasasyaceites/article/view/1472/1500

3. Najafi, S., Nazari Nasi, H., Tuncturk, R., Tuncturk, M., Sayyed, R.Z., & Amirnia, R. (2021). Biofertilizer Application Enhances Drought Stress Tolerance and Alters the Antioxidant Enzymes in Medicinal Pumpkin (Cucurbita pepo convar. pepo var. Styriaca). Horticulturae, 7(12), 588. Retrieved from https://www.mdpi.com/2311-7524/7/12/588

4. Darrudi, R., Nazeri, V., Soltani, F., & Shokrpour, M. (2018). Genetic diversity of Cucurbita pepo L. and Cucurbita moschata Duchesne accessions using fruit and seed quantitative traits. Journal of Applied Research on Medicinal and Aromatic Plants, 8, 60-66. Retrieved from https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S2214786117302437

5. PDR for herbal medicines. (2000). 2nd ed. Montvale, NJ: Medical Economics Company

6. Cucurbita pepo. Retrieved from https://www.sciencedirect.com/topics/agricultural-and-biological-sciences/cucurbita-pepo

7. Ramaka, P., & Mahboubi, M. (2019). The beneficial effects of Pumpkin (Cucurbita pepo L.) seed oil for health condition of men. Food Reviews International, 35(2). Retrieved from https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/87559129.2018.1482496?journalCode=lfri20#:~:text=Pumpkin%20seed%20oil%20with%20high,gland%2C%20and%20urinary%20bladder%20diseases.

8. Zuhair, H.A., Abd El-Fattah, A.A., & El-Sayed, M.I. (2000). Pumpkin-seed oil modulates the effect of felodipine and captopril in spontaneously hypertensive rats. Pharmacological Research, 41(5), 555-563. Retrieved from https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/10753555/#:~:text=Natural%20products%20like%20pumpkin%2Dseed,and%20heart%20rate%20of%20spontaneously

9. Gossell-Williams, M., Hyde, C., Hunter, T., Simms-Stewart, D., Fletcher, H., McGrowder, D., & Walters, C.A. (2011). Improvement in HDL cholesterol in postmenopausal women supplemented with pumpkin seed oil: Pilot study. Climacteric, 14(5), 558-564. Retrieved from https://styriangold.ca/wp-content/uploads/2018/07/Pilot-study-on-PSO-suplement-2011.pdf

10. Senera, B., Orhana, I., Ozcelikb, B., Kartalc, M., Aslanc, S., & Ozbilen, G. (2007). Antimicrobial and Antiviral Activities of Two Seed Oil Samples of Cucurbita pepo L. and Their Fatty Acid Analysis. Natural Product Communications, 2(4), 395-398. Retrieved from https://journals.sagepub.com/doi/pdf/10.1177/1934578X0700200409

11. Bardaa, S., Moalla, D., Khedir, S.B., Rebai, T., & Sahnoun, Z. (2016). The evaluation of the healing proprieties of pumpkin and linseed oils on deep second-degree burns in rats. Pharmaceutical Biology, 54(4), 581-587. Retrieved from https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/26186459/#:~:text=Results%3A%20At%20the%20end%20of,the%20control%20group%20(58.38%25).

12. Oliveira, M.L.M., Nunes-Pinheiro, D.C.S., Bezerra, B.M.O., Leite, L.O., Tomé, A.R., & Girão, V.C.G. (2013). Topical Anti-infl ammatory Potential of Pumpkin (Cucurbita pepo L.) Seed Oil on Acute and Chronic Skin Infl ammation in Mice. Acta Scientiae Veterinariae, 41: 1168. Retrieved from https://www.redalyc.org/pdf/2890/289031817074.pdf

13. Bardaa, S., Halima, N.B., Aloui, F., Mansour, R.B., Jabeur, H., Bouaziz. M., & Sahnoun, Z. (2016). Oil from pumpkin (Cucurbita pepo L.) seeds: evaluation of its functional properties on wound healing in rats. Lipids in Health and Disease, 15:73. Retrieved from https://link.springer.com/article/10.1186/s12944-016-0237-0

14. Assessment report on Cucurbita pepo L., semen. Retrieved from https://www.ema.europa.eu/en/documents/herbal-report/final-assessment-report-cucurbita-pepo-l-semen_en.pdf

15. Pumpkin - Uses, Side Effects, and More. WebMD. Retrieved from https://www.webmd.com/vitamins/ai/ingredientmono-810/pumpkin#:~:text=It%20is%20possibly%20safe%20to,discomfort%2C%20diarrhea%2C%20and%20nausea.